-
وبلاگ قبلی
پنجشنبه 16 آبانماه سال 1387 10:26
مطالب این وبلاگ در آدرس زیر هم قابل مشاهده است: http://rozane.shabkook.com
-
تاریخ فلسفه در دوره جدید(2)
پنجشنبه 16 آبانماه سال 1387 10:19
فلسفه جدید با دکارت در فرانسه یا با فرانسیس بیکن در انگلستان شروع می شود.وقتی واژه «جدید»را در این مورد به کار می بریم معلوم می شود که معتقد به گسستی بین این دوره با دوره قرون وسطی هستیم.سبب این اعتقاد این است که بسیاری از فیلسوفان این دوره تصریح کرده اند که در صدد ایجاد طرحی نو در فلسفه هستند.گواه آن عنوان برخی از...
-
تاریخ فلسفه در دوره جدید (1)
پنجشنبه 16 آبانماه سال 1387 10:16
درآمد چرا علاوه بر فلسفه باید تاریخ فلسفه را نیز بخوانیم؟ اگوست کنت گفته است: آن قدر که تاریخ فلسفه خود فلسفه است تاریخ علم خود علم نیست. پس بر حسب این گفته تاریخ فلسفه خود فلسفه است. تاریخ فلسفه مرور فلسفه کتاب های نو در باره فیلسوفان کهن نوشته می شود-هر کدام از دید ومنظر جدید.این بدین معنا نیست که آراء فیلسوفان...
-
اندیشیدن آموختنی نیست
پنجشنبه 16 آبانماه سال 1387 10:14
اندیشیدن واقعا آموختنی نیست.تنها کاری که آموزنده می تواند انجام دهد،تشویق و انتقاد است.به جای آموزش اندیشیدن،چند پیشنهاد سودمند می کنیم؛ 1.سعی نکنید به ایده هایی که هرگز کسی به آن ها نیندیشیده است ،بینددیشید.در میان اندیشمندان بزرگ فقط عده اندکی بدین کار مبادرت کرده اند.غرض از اندیشیدن ابداع اندیشه های بی نظیر...
-
اعتذار
پنجشنبه 16 آبانماه سال 1387 10:13
مدتی این مثنوی تاخیر شد مهلتی بایست تا این خون شیر شد زحمت حروف چینی وبلاگ های مرا تا کنون یکی از دانشجویان نیکو خصالم خانم مناف زاده بر عهده داشتند.از این به بعد خود حروف چینی خواهم کرد و وارد وبلاگ خواهم نمود.البته به کندی و با تانی.این حروف چینی را هم خانم مناف زاده به من یاد دادند.
-
درآمدی بر نظریه شناخت (1)
پنجشنبه 16 آبانماه سال 1387 10:12
مقدمه پرسیدن این سوال که من چه می توانم بدانم . ممکن است عجیب به نظر برسد . عرف عام یا فهم عرفی به ما می گوید که ما خیلی چیز ها را می دانیم وهرچه را هم ندانیم د رآینده به آنها پی خواهیم برد . اما این پرسش فلسفی که من چه می توانم بدانم ؟به این طرز تلقی عرف عام در مسئله شناخت اشکال وارد می کند . فهم عرفی ما را به این...
-
درباره کواین (2)
پنجشنبه 16 آبانماه سال 1387 10:11
9 .کواین :من معتقدم که شیءفیزیکی و مادی واقعی است و خارج از ما ومستقل از ما وجود دارد .نمی گویم که چیزی جز اشیاء فیزیکی و مادی وجود ندارد اشیاءمجرد یا انتزاعی هم هستند . اشیاء ریاضی که به نظر می رسد برای پر کردن نظام جهان ضرورت داشته باشند . ولی وجود ذهن ها و روان ها یا وجودات روحی را قبول ندارم مگر به مفهوم اعراض و...
-
درباره کواین (1)
پنجشنبه 16 آبانماه سال 1387 10:10
1 . مردم یا افلاطونی به دنیا می آیند یا ارسطویی . گرایش مسلط بر فلسفه ارسطو طبقه بندی کردن و تمایز نهادن است ؛تمایز صورت از محتوا ،جوهر از عرض ، شعر از فلسفه ، فلسفه از منطق و مخصوصا تمایز بین بیان شاعرانه و استعاری از بیان فلسفی و علمی . برای ارسطو استعاره زینت کلام است و چیزی جدا از زبان علمی . اما افلاطون ، آگاهانه...
-
تعاریف و مشکلات فلسفه (4)
پنجشنبه 16 آبانماه سال 1387 10:10
اینک به دو شبهه دیگر در خصوص فلسفه التفات کرده ،سپس پاسخ می دهیم .گفته اند فلسفه بحثی غیر علمی است . علم به نتیجه های علمی و ملموس می انجامد:تلفن ،ماشین بخار ،موتوربرق . فلسفه هیچ محصولی ندارد وتاثیری بر زندگی نمی گذارد. بسیاری از اشخاص چه به واسطه نفوذ و تاثیر علم و چه از نظر امور و مسائل عملی شک دارند لسفه غیر از...
-
انتقادات(3)
پنجشنبه 16 آبانماه سال 1387 10:09
* تردیدی نیست بسیاری از مسائلی که هیچ گاه واقعا مسائل فلسفی نبوده است و در گذشته فلسفه از آنها به خطا انباشته شده است ،به تدریج کنار گذاشته خواهد شد و در حوزه های مناسبشان جای خواهد گرفت . این همان چیزی است که در واقع دلیل تاریخی یاد شده ثابت می کند و بدون شک روانشناسی نمونه مناسبی است . اما با وجود این مسائل فلسفی...
-
تعاریف و مشکلات تعریف فلسفه (2)
پنجشنبه 16 آبانماه سال 1387 10:07
اگر کسی برای تعریف های کاملا دقیق ،خودش را به زحمت نیندازند ،در تعریف بیشتر موضوع های دیگر ،دست کم بطور جدی ،مشکل بزرگی نیست ،به هر حال گفتن اینکه آن موضوع ها درباره چیست مشکل عمده ای ندارد .زیست شناسی درباره موجودات زنده است ،اختر شناسی درباره اجرام آسمانی است ،فیزیک درباره نور ،حرارت ،صوت و نظایر این هاست . چهان...
-
فلسفه :تعریف و دامنه آن (1)
پنجشنبه 16 آبانماه سال 1387 10:02
یکی از مترجمان مشهور فلسفه غرب در ایران ،در مقدمه کتابی که در باب فلسفه نوشته است ،چنین گفته است :« می دانم که اگر از اشتقاق لغت آغاز کنم و توضیح دهم که فلسفه لفظی است مرکب از دو کلمه فیلا و سوفیای یونانی ،برخی از خوانندگان محترم از فرط تکرر مطلب یقه خود راپاره خواهند کرد ،پس ابتدا کنیم از معنی اصطلاحی و تعریف منطقی...
-
ویژگی های قرون وسطی (4)
پنجشنبه 16 آبانماه سال 1387 10:02
1.نزدیکترین دوره تاریخ فلسفه به فلسفه ماٌٌ ،فلسفه قرون وسطی است . مسائل و منازعات فلسفی مشابهند . 2.وحدت اندیشه قرون وسطی :در قرون وسطی همه اشکال زندگی بشری ،علم ،دیانت ،اخلاق و سیاست ،از یک روح سیراب و سرشار بود. این دوره عاری از تضاد ها و تناقض های دوران ما بود . 3. ایجاد دانشگاه یکی از مهمترین خدمات قرون وسطی به...
-
طرح کلی فرهنگ قرون وسطی(3)
پنجشنبه 16 آبانماه سال 1387 10:01
فرهنگ قرون وسطی نتیجه مستقیم اندیشه یونانی نبود .با ظهور مسحیت قدرت بزرگتری پدید آمده بود .و از آن پس تمام علائق نظری و عملی را به خود جلب کرد . در نظریه اوگوستین مثل افلاطونی به صورت اندیشه های خدا در آمده اند . بر طبق این دگرگونی همه مفاهیم فلسفه باستانی می بایست تغییر شکل اساسی بدهند . او گوستین در شهر خدا خطاب به...
-
درسی در منطق (3)
پنجشنبه 16 آبانماه سال 1387 10:00
مغالطه گفتیم که آنچه که حق است ،قیاس برهانی است ، چون صورت ،ماده و در نهایت نتیجه آن یقینی است .آن چه مشهور است ، قیاس جدلی است ،چون مقدمات آن از مشهورات اند. ان چه نه حق است و نه مشهور ، بلکه مشابه یکی از این دو است ، مغالطه است . قیاس مستلزم گذراندن دو مرحله است ،یکی استنتاج و دیگری صحت آن . تبکیت :تبکیت در لغت به...
-
ماهیت و ارزش فلسفه قرون وسطی (2)
پنجشنبه 16 آبانماه سال 1387 09:59
در نگرش به فلسفه قرون وسطی اولا در خواهیم یافت که هیچ شکاف و فاصله واقعی بین فکر غربی در قدیم و جدید وجود ندارد .متفکران قرون وسطی از جهات متعدد کار فلسفه قدیم را ادامه دادند. حتی میتوان گفت که ما نمی توانیم فلسفه یونان را بدون شناختن فکر قرون وسطی را به نحو کامل بفهمیم . زیرا در فکر قرون وسطی است که ما نقطه کمال و...
-
میراث فکری قرون وسطی (1)
پنجشنبه 16 آبانماه سال 1387 09:58
در روزگار ما از جهات متعدد تمایلی وجود دارد که درباره فکر و فرهنگ قرون وسطی کمتر بیندیشد. در پشت این تمایل رای و اندیشه ای هست با این استدلال که :یونانیان یک شکل عالی و اصیل و با شکوه تمدن را ایجاد کردند که هر چه نسبت به تمدن جدید از جهت فنون در مرحله فروتری بود در اساس به آن شباهت داشت .این فرهنگ را رومیان به نحو...
-
درسی در منطق(2)
پنجشنبه 16 آبانماه سال 1387 09:56
اصطلاحات متداول در فن خطابه: برخی از اصطلاحات متداول در فن خطابه عبارتند از :اقناع ،عمود،اعوان ،استدراجات ،مخاطب ،حاکم، نظاره ،تثبیت ،ضمیر،تفکر،برهان،رواسم،توبیخ، موضوع،دلیل،علامت،انواع،مواضع و ..... اقناع :هرگاه قولی نسبت به شیء تصدیق ایجاد کند (لیکن نه تصدیق جازم ،بلکه تصدیق غالب)به این معنی که نفس آدمی در اثر...
-
درسی در منطق(1)
پنجشنبه 16 آبانماه سال 1387 09:55
در آمد درسی در منطق(1) چندین سال پیش توفیق دست داد یکی دو بار منطق تخصصی (3) را در دوره کارشناسی تدریس کردم. شرح درس «صناعات خمس» بود. من به این باب منطق تعلق خاطر داشتم و دارم. در کتاب های منطق مسطور است ارسطو منطق را از بهر دفع مغالطات نوشت. تا مغالطات نیک فهم نشود،ضرورت خواندن منطق نیز فهم نمی شود. اینک در این باب...
-
مرور تاریخی مکاتب فلسفه علم
پنجشنبه 16 آبانماه سال 1387 09:54
گفتار زیر ،صورت تحریر شده خطابه ای است که به مناسبت هفته پژوهش،به تاریخ 20/9/86،در دانشکده ی مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد ایراد کردم. مرورتاریخی مکاتب فلسفه علم 1. علم شناسی بردوگونه است:علم شناسی پیشینی وعلم شناسی پسینی .علم شناسی پیشینی معطوف به ذهن شناسی وقوت ضعف ذهن درمقام شناسایی است.به عبارت دیگر،در علم شناسی...
-
درآمد
پنجشنبه 16 آبانماه سال 1387 09:51
کبر به تعبیرغزالی<< بزرگ خویشتنی>> و <<عزیز نفسی>> است و آن باد نشاطی است که در دل پدید آید ولیکن اثر آن در رفتار شخص ظاهر شود . آدم متکبر خود را برتر از دیگران می پندارد و دیگران را حقیر می شمرد . دوست دارد در همه جا درصدر قرار گیرد . کمالات دیگران را بر زبان نمی آورد . به هنگام تضارب آرا...
-
در دشواری و آسانی فلسفه خواندن (۱)
پنجشنبه 16 آبانماه سال 1387 09:50
1- در طول سالیان مدید تدریسم به دانش جویان بسیاری برخوردم که از خواندن فلسفه نا خرسند بوده اند به حدی که بعضی از آنان تغییر رشته دادند و از خواندن فلسفه منصرف شدند . این نوشته حاصل تاملات من در این باره است . به طور مطلق نمی توان گفت فلسفه دشوار است یا آسان . اگر کسی که خواهان خواندن فلسفه است آن را روشمند بخواند آسان...
-
به عنوان آغاز
پنجشنبه 16 آبانماه سال 1387 09:49
نخستین وبلاگ ( و در واقع نخستین تجربه ام ) را در وبلاگ نویسی مزین می کنم به ابیات نغز و پر مغز استاد سخن، حکیم ابوالقاسم فردوسی که چون در ّ شاهوار است : به نام خداوند جان آفرین حکیم سخن بر زبان آفرین خداوند نام و خداوند جای خداوند روزی ده رهنمای خداوند کیوان و گردان سپهر فروزنده ماه و ناهید و مهر زنام و نشان...